شفاعت تنها نسبت به گناهان کبیره صورت می گیرد
انسانی که مومن و موحد بوده و به روز جزا معتقد باشد، آیا پس از ارتکاب گناه دچار پشیمانی و ناراحتی میشود یا نه؟ قطعا اگر انسان مومن و معتقد به روز جزا باشد، پس از ارتکاب معصیت، در قلب وی دغدغهای به نام پشیمانی بهوجود میآید که ایکاش گرفتار ابلیس نمیشدم، ایکاش گرفتار شهوات نمیشدم؛ اگر این حالت در شخص پیدا نشد یعنی این شخص معتقد به خداوند و روز جزا نمیباشد. پشیمانی فقط لفظ توبه و استغفار نیست بلکه باید انکسار قلبی پیدا شود و زمانیکه پشیمانی با انکسار قلب همراه شد، توبه محقق میشود و این شخص صلاحیت پیدا میکند که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم)و ائمه(علیهم السلام) از او شفاعت کنند.حال اگر شخصی بعد از گناه کبیره پشیمان نشود در حالت تجری است و محل تردید است که در دل او ایمان وجود داشته باشد و او با ایمان از دنیا برود، از این روشفاعت شامل حالشان نمیشود.
خداوند در آیه 28 سوره مبارکه انبیا میفرماید: ﴿وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى وَهُم مِّنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ[1]﴾؛شفاعت صورت نمیگیرد، مگر از کسی که خداوند از او راضی باشد. در این بیان دو احتمال وجود دارد؛ یکی اینکه رضایت خداوند در رابطه با عمل انسان باشد و دیگر اینکه خداوند از دین انسان راضی باشد. در صورت احتمال اول، تنها از کسی شفاعت میشود که خداوند از عمل او راضی باشد و اگر احتمال دوم صحیح باشد، شفاعت شامل حال کسی میشود که خداوند از دین او راضی است، اگرچه از عمل وی ناراضی نباشد. بنابراین مرتکبان گناه کبیره که مومن و معتقد باشند مورد شفاعت قرار میگیرند به شرطی که وقتی به سرای دیگر میروند در دل خود ایمان ببرند.
محمد بن ابو عمیر از محدثان قابل اعتماد میباشد که هرگز حدیث ضعیف نقل نکرده است هرچه نقل کند در فقه و باب احکام قابل قبول است. این محدث نقل میکند: قال موسی بن جعفر (علیه السلام): «لا یخلدون الله فی النار الا اهل الکفر و الجهود و اهل الضلال و الشرک»؛ پروردگار در آتش نگه نمیدارد مگر آنهایی را که منکر حق و کافرند هستند. مشرک در جهنم بهطور دائمی میماند و افرادی که مومن هستند و از گناهان کبیره دوری کردهاند، بدون حساب وارد بهشت میشوند؛ چراکه خداوند به رحمت خود از گناهان صغیره آنها گذشت میکند و اثر تقوا گناهان صغیره را از بین میبرد، این افراد هم مومن هستند و هم تقوای الهی را در پیش گرفتهاند.
ابن ابو عمیر میگوید که من از این صحبت متعجب شدم که چطور خداوند گناهان صغیره را میبخشد و امام در پاسخ آیه 31 سوره مبارکه نساء را تلاوت فرمود: ﴿إِن تَجْتَنِبُواْ كَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُم مُّدْخَلًا كَرِيمًا[2]﴾،او از امام پرسید: اگر خداوند گناهان صغیره را میبخشد پس شفاعت چه جایگاهی دارد؟ حضرت در پاسخ از حضرت علی (علیه السلام) نقل میکند که فرموده است: از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم)شنیدم که میفرمود:«انما شفاعتى لاهل الكبائر من امتى فاما المحسنون فما عليهم من سبيل»: شفاعت من شامل کسانی میشود که مرتکب گناه کبیره شدهاند؛ شفاعت برای گناهان کبیره استکه اثر گناه کبیره با شفاعت از بین میرود. امام موسی بن جعفر (علیه السلام) میفرماید:اگر کسی گناه کبیره نداشته باشد، گناهان صغیره نیاز به شفاعت ندارد؛ چراکه خداوند گناهان صغیره این انسان را میآمرزد. پیامبر در این روایت فرموده است که عذاب جهنم به محسنین از امت من راه ندارد و آنها اهل سعادت هستند.محسنین کسانی هستند که از روی اختیار گناه کبیره را ترک کنند. از این روایت برداشت میشود کسانی که گناه کبیره را ترک کرده و تنها مرتکب گناه صغیره شده باشند، داخل در محسنین هستند که آمرزیده میشوند و احتیاج به شفاعت ندارند.
هیچکس نمیتواند مدعی شود که نه گناه کبیره انجام داده و نه گناه صغیره، مگر اینکه معصوم باشد و یا جزء افرادی باشد که پس از ریاضتهای شرعی به مقام بندگان مخلَص رسیده است.گناهان کبیره حدود 70 گناه میباشد،حال اگر کسی گناهان کبیره را ترک کند و گاهی مرتکب گناه صغیره شود، برنامهاش در روز قیامت پاک است، این مطلب مسئله مسلّم است و هیچ حدیث دیگری در خلاف آن یافت نمیشود.
در روایات معتبر آمده است که هرکس گناهان کبیره را ترک کند ولی مرتکب صغیره شود نمازش گناهش را پاک میکند، بهطوریکه گناهان صغیره انجام گرفته قبل از هر نماز بهوسیله آن نماز پاک میشود و اصلا یکی از ویژگیهای نماز پاک کردن گناهان است. با توجه به این روایات، در رابطه با آیه شریفه ﴿إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ[3]﴾ میتوان با یک برداشت گفت که﴿تَنْهَى﴾ هم میتواند تکوینی باشد و هم تشریعی و منظور از فحشا همان گناهان صغیره میباشد.
از موسی بن جعفر (علیه السلام) سوال شد که چگونه خداوند از اعمال کسی که اهل گناه کبیره است راضی نمیشود ولی در عین حال در قرآن میفرماید انبیا و کسانی که میتوانند شفاعت کنند، شفاعت نمیکنند مگر از کسانی که مرتکب گناه کبیره شده باشند. امام میفرماید: هیچ مومنی نیست مگر اینکه پس از انجام گناهکه متوجه اشتباهش شد، از عملش بدش بیاید، مشمئزشود و اظهار ندامت نسبت به آن معصیت کند و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) هم میفرماید که آن پشیمانی باطن، توبه محسوب میشود.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم)میفرماید: هر انسانی که عمل نیک او را خوشحال کند، نه مغرور و عمل بد اوراناراحت کند و اوقات وی تلخ شود، او مومن است. در این زمینه امام(علیه السلام) فرمود: هرکس معصیت کند و بیحیا و بیپروا باشد و پشیمان نشود، در باطن وی ایمان وجود ندارد. بنابراین اگر کسی باور کند که آخرتی وجود داردو پشیمان شود، مومن است در غیر اینصورت مومن نیست و برای او شفاعتی نخواهد بود. شفاعت برای کسی است که مرتکب گناه کبیره شود و مومن باشد و کسی که مومن نباشد و گناه کبیره مرتکب شود، فردی ظالم است که در حق خداوند ظلم کرده است و خداوند میفرماید که برای ظالمان نه حمایتی است و نه شفاعتی، چنین شخصی حتی اگر در لفظ«لااله الا الله» هم بگوید باز مومن نیست؛ چراکه اگر ایمان به خدا و عقوبت الهی داشته باشد بعد از ارتکاب گناه حتما دچار ندامت و پشیمانی میشود که این پشیمانی همان توبه است که منجر به شفاعت و بخشیده شدن خواهد شد، ولی اگر پشیمان نشده و بر گناه خود اصرار ورزد، نشان دهنده این مطلب است که آن شخص از عقوبت الهی پروا ندارد، در حالیکه حتی در یک نظام حکومتی وقتی قوانینی وضع شد و همه ملزم به رعایت آن شدند اشخاص میدانند که اگر آن قوانین را رعایت نکنند مورد مجازات قرار میگیرند و از این رو مرتکب عمل نهی شده نمیشوند، حال اگر شخص به این مطلب ایمان داشته باشد که خداوند قهار او را مورد عقوبت قرار خواهد داد، قطعا پشیمان میشود در غیر این صورت به معاد ایمان ندارد و چنین شخصی نمیتواند مومن باشد.بنابراین کسی که به اصول دین اعتقاد قلبی داشته باشد و مرتکب گناه کبیره شود و سپس پشیمان شده و توبه نماید مورد شفاعت قرار خواهد گرفت.
من از میان خودمان مثال میزنم، ممکن است بنده مومنی گرفتار هوس شود و زنا کند و قلبا پشیمان شود، ولی آیا کسانی که با ربا سر و کار دارند هم پشیمان میشوند؟ به نظر میرسد برخی از گناه پشیمان نمیشوند چون به گناه خود ادامه میدهند، اگر واقعا پشیمان شود بعد از یک یا دو یا پنج بار ارتکاب دیگر آنرا ترک میکند ولی کسی که بیست یا سی سال یک معصیت را انجام میدهد و بر گناه اصرار میورزد، چنین شخصی پشیمان نشده و توبه نمیکند. چنین انسانی حتی اگر لفظاً توبه هم کند باید از توبه خود نیز توبه کند چراکه گویی مسخره و استهزاء به مقام خداوند روا داشته است.
جد تو آدم بهشتش جـــای بود قدسیان کردند مر وی را سجود
یک گنه ناکرده گفتندش تمـام مذنبی مذنب برو بیرون خــرام
تو طمع داری که با چندین گناه داخــل جنت شوی ای رو سیاه
اصرار بر گناه برای انسان معصیت میآورد اگر واقعا پشیمان شود نباید از رحمت پروردگار ناامید باشد؛ چراکه مشمول رحمت خدا خواهد شد ولی اگر اصرار بر گناه و تکرارآن داشته باشد و توبه او لسانی باشد و یا اینکه برای توبه فرصت زیادی تصور کند،وقوع توبه در وجود این فرد دشوار است و اگر به گناهش ادامه دهد گناهان صغیره نیز به کبیره تبدیل میشود.
امام(علیه السلام)درباره آیهای که میگوید شفاعت کنندگان شفاعت نمیکنند،مگر از کسانی که خدا از او راضی باشد، خطاب به ابن ابو عمیر فرمود: منظور آیه، رضایت خداوند از دین انسان است نه از عمل او. وقتی تأمل کنیم درمییابیم که افراد معمولی نمیتوانند صاحب چنان عملی باشند که انتظار رضایت خداوند را داشته باشند و آن مقام فقط در مورد معصوم(علیه السلام) قابل تصور است، بنابراین منظور از رضایت خداوند رضایت از دین انسان است. یعنی ایمان به خدا و قیامت چنان در قلب انسان نفوذ کند که اگر جرمی از او صادر شد، بهطور حقیقی پشیمان شود که در این صورت خداوند از دین وی راضی میشود. امام(علیه السلام) فرمود: دین عبارت است از اینکه انسان یقین داشته باشد که در برابر عمل جزا خواهد داشت، چنین کسی در صورت معصیت پشیمان میشود وآن پشیمانی توبه او خواهد بود که منجر به شفاعت خواهد شد و شفاعت نقص عمل او را جبران میکند .
متن فوق گزيده اي از كتاب «شرح توحيد صدوق »ازسخنراني هاي مرحوم حضرت الله صائني تحت عنوان « شفاعت» است