نصيحت خداوند به حضرت موسي (عليه اسلام)

«یا موسی احفظ وصیتی لک باربعه اشیاء»: ای موسی نصیحت مرا در مورد چهار چیز به یاد داشته باش:

«اولهن: مادمت لاتری ذنوبک تغفر لا تشتغل بعیوب غیرک»: تا زمانی‌که مطمئن نشده­ای که گناهانت آمرزیده شده است، به عیب دیگران مشغول نشو.

«والثانی: مادمت لاتری کنوزی قدنفدت فلا تغتمّ بسبب رزقک»: تا زمانی‌که مطمئن نشده­ای که گنج­های من تمام شده است، نگران روزیت نباش.

«والثالث: مادمت لاتری زوال ملکی فلا ترج احداً غیری»: تا زمانی‌که مطمئن نشده­ای که حکومت من از بین رفته است، به کسی غیر از من امید نداشته باش.

«والرابع: مادمت لاتری الشیطان میّتاً فلا تأمن مکره»: تا زمانی‌که مطمئن نشده­ای که شیطان مرده است، از شر او ایمن نباش.

 

افرادی هستند که به قدر متعارف زندگی می­کنند و به همه امور خود نیز می­رسند ولی مسئله این است که انسان می­خواهد طمع خود را ارضا کند که ارضا نمی­شود و چون هرکس به خود حسن ظن داشته و حالت استکبار در او وجود دارد، وقتی می­خواهد کار خود را توجیه کند، می­گوید برای لقمه نانی دوندگی می­کنم چنین شخصی می­خواهد بگوید که این عالم عالم زحمت است، در حالی‌که این عالم، عالم قانون و مقررات است. کنز خداوند عبارت است از مواد این عالم و قوانینی که آن مواد را به‌صورت ترکیبات شیمیایی درآورده و حاصل آن می­شود نور، آب، غذاو نعمت­های الهی که پایان ناپذیر است؛ چراکه یافته­های علمی بیان‌گر

 

آن است که میلیون­ها سال از عمر انسان در کره زمین می­گذرد اما خزائن خداوند به اتمام نرسیده است و دلیل آن، این است که قوانینی وجود دارد که خزائن الهی را در عالم تجدید می­کند. به‌طور مثال در آخر زمستان خاک را مرده می­بینیم که مانند غبار است اما وقتی‌که شرایط جوّی عوض شد، بهار آمد، حرارت زیاد شد، باران بارید و قوانین دیگر طبیعت بر آن جاری شد، همان خاک مرده را زنده می­بینیم که در اواسط بهار از حالت غباری درآمده و حالت چسبندگی به‌خود گرفته است.

پس کسی که می­گوید در پی لقمه نانی دوندگی می­کنم، دروغ می­گوید؛ چراکه کنز خداوند غنی هست و برای روزی، دوندگی لازم نیست بلکه آن شخص دوندگی می­کند تا دریای حرص و طمع خود را پر کند که پر نمی­شود و این‌گونه می­خواهد کار خود را توجیه کند. خداوند به حضرت موسی (علیه السلام)می­فرماید:تا زمانی‌که ندیدی خزائن گنج من تمام شده است برای روزی خود غصه نخور؛ معنی این صحبت آن نیست که به‌دنبال روزی نباش بلکه می­فرماید برای روزی غصه نخور،فعالیت داشته باش ولی اعصابت را تضعیف نکن بلکه به عالم خوش­بین باش؛ چراکه عالم خلقت بیدار و هوشیار است، پس فعالیت باید به قدر مسئولیت باشد نه به قدر حرص و طمع.

ای خداشناسان این‌گونه نباشید که خلایق را در یک کفه و خداوند عالم را در کفه دیگر قرار دهید. خداوند در وصیتش به حضرت موسی (علیه السلام) می­فرماید: ای موسی مادامی‌که می­دانی حکومت من در عالم زایل نشده است، به غیر من امیدوار نباش و به غیر من بندگی و تملق نکن. در جوهر وجودی انسان قطعا کرنش، بندگی و تملق وجود دارد، این مسئله علاوه‌بر اینکه از طریق علمی ثابت شده، به تجربه نیز به اثبات رسیده است؛ چراکه انسان موجود وابسته است و موجود وابسته حتماً متملّق می­باشد، ولی انسان نباید جایگاه این تملّق و تضرّع را گم کند و باید آن‌را در برابر پروردگار خود به‌کار بردو تنها به او امیدوار باشد؛ چراکه این عالم به اراده او در جریان است و چیزی که انسان را به سعادت می­رساند عوامل این عالم تحت اراده خداوند متعال می­باشد.

خداوند می­فرماید: مادام که یقین نکرده­ای که شیطان مرده است از او ایمن مباش. او دشمن نامرئی تو است که از هر طرفی بر تو وارد می­شود و چون تو بی­خبری و نمی­دانی همیشهگوش به زنگ باش و از دین، انبیا، تقوا و علم نیرو بگیر تا در برابر این دشمن مقاومت کنی. این چهار توصیه با این مطلب توجیه می­شود که انسان باید در عالم دقیق شده، مطالعه کند و اسرار عالم را درک کرده و با آن هماهنگ شود.

 

برای مطالعه کامل مطالب به متن کتاب شرح توحيد صدوق (مرحوم حضرت آیت الله صائنی ره) مراجعه شود.

 

جستجوی پیشرفته

اوقات شرعی



آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید این هفته
بازدید آخرین هفته
بازدید این ماه
بازدید ماه گذشته
کل بازدید
2984
2393
7689
9838
38480
46115
2767180

پیش بینی بازدید امروز
11400


IP شما:3.144.172.115