شرح دعای کمیل

مضامين دعاى كميل فوق العاده متعالى بوده و داراى نور و صفا مى‏باشد. عمق نگرى و برداشت عميق از دعاها به متناسب با درجات ايمان و اسلام افراد است. همان طورى كه اسلام و مسلمانى داراى درجات است، ايمان نيز داراى مراتب است. كه مؤمنى معمولى است و مؤمنى هم هست كه فانى فِى اللَّهِ است. دعاى كميل نيز اين چنين است، خواندن با خواندن و تفاوت قارى با قارى مانند تفاوت مؤمن با مؤمن است و مانند تفاوت مراتب اسلام با اسلام است. به قول مولوى «اى دريغا خلق را تنگ است حلق».

 

مى‏دانيد كه لقمه ‏هاى بزرگ بر حلق فشار مى‏آورند و حلق تنگ با لقمه‏ى بزرگ بسته مى‏شود و آن اندك تنفّس هم از دست مى‏رود. [اگر كسى آن طرح مضامين بلند را براى عوام توضيح دهد ]آن اندك باورشان نيز متزلزل مى‏شود. فلذا انسان چنين فكر مى‏كند كه اصلاً نبايد به بندگان خداوند مطلب عميقى گفته شود تا دچار مشكل نشوند، به همين جهت است كه افراد كامل و افراد فوق العاده از جوامع بشرى دور بوده‏اند؛ زيرا جوامع نتوانسته‏اند اينان را تحمّل كنند. اين جملات از افلاطون نقل شده و چه زيبا جمله‏اى است! او مى‏گويد: «لا يَكونُ مُوَحِّدٌ، مُوَحِّداً ما لَم يَقُلْ اَلفُ صِدِّيقٍ اِنَّهُ زَنْديقٌ» «موحد، موحد كامل نمى‏شود، تا زمانيكه هزار نفر از دوستان صميمى او نگويند كه او يك فرد زنديق است!». واقعيّت هم، همين است كه مراتب و درجات ايمان، سعه‏ى نفس، پذيرش و بينش اشخاص، فوق‏العاده متفاوت است؛ زيرا وقتى كه خود خواهى‏ها و اقسام هوس‏ها با هم مخلوط مى‏شوند انسان‏ها خودشان را به نام با ايمان جلوه مى‏دهند و ساير انسان‏ها را در مورد خودشان به اشتباه مى‏اندازند. بعد كار را به جايى مى‏رسانند كه انسانى مانند على‏ابن ابيطالب(ع) را تكفير مى‏كنند! اين دعا نيز از اين نوع دعاها است. اگر انسان اكتفا به ترجمه و شرح مختصر آن كند، ظلم بر دعا است و اگر انسان بخواهد، اين دعا را آن طور كه حضرت على(ع) درك مى‏كرده است، بيان كند، در آن صورت «اى دريغا خلق را تنگ است حلق!» فلذا اگر كسى بين اين دو مرحله، مرحله‏ى جديدى را طى كند كه نه ترجمه‏ى ساده و نه بسيار متعالى باشد كه باعث فشار بر مستمع شود، آنهم يك مدد رحمانى مى‏خواهد. من بعد از فكر كردن تصميم گرفتم كه اين دعا را توضيح دهم و در شرح و توضيح آن، حد وسط را انتخاب كردم. ولى اين كار بايد جدّاً به مدد پروردگار و با توجه به مقام ولايت على ابن ابيطالب(ع) صورت بگيرد تا انسان آن حد وسط و طريق مستقيم را بپيمايد كه هم بحث را از حال ترجمه دربياورد و هم گفتن از حالت فوق‏العاده‏اى كه تحمّل آن براى همگان سنگين است خوددارى كند. دوستان به اين نكته توجه دارند كه شرح و توضيح ادعيه توسط بنده، طرز تفكّر و تعقّل خودم بوده و مستند و متّخذ از معارف اسلامى و قرآن كريم و سنت معصومين است. اين دعاى شريف از حيث سند بسيار معتبر و مشهور بوده و بزرگان و ارباب معرفت اين دعا را در حالت انجذاب مى‏خوانده‏اند. از اين جهت قابل اهميّت و اعتنا است. به عقيده‏ى مخلِص دعاى كميل داراى يك مقصد عظيم و متعالى است كه على(ع) در سه مرحله مى‏خواهد به آن اهداف مخصوص برسد و براى رسيدن به اهداف مخصوص، ابتدا زمينه‏اى خاص و مقدمه‏اى چينى مخصوص براى آن مقصد متعالى فراهم مى‏كند. زمينه‏سازى مولا على(ع) اين چنين آغاز مى‏شود كه ابتدا از يك سلسله اسماء و صفات و تعيّنات پروردگار استمداد مى‏كند تا بنده به وسيله‏ى استمداد از آن‏ها اوج بگيرد و به وسيله‏ى آن اوصاف از اين عالم منقطع شود. البته براى امثال ماها اوج‏گيرى و منقطع شدن از اين عالم كم دست مى‏دهد، على(ع) به اين نوع تعيّنات و صفات دست مى‏زند و از خدا استمداد مى‏كند تا براى مقصد نهايى در خودش زمينه فراهم كند و بعد از ايجادِ زمينه، مطلب را به سوى «محبت الهى» سوق مى‏دهد. به معناى ديگر على(ع) در اين دعا با توسّل به اسماء و صفات و طلب مغفرت از گناهان مختلف به وسيله‏ى جلب رحمت پروردگار سعى مى‏كند در خودش زمينه ايجاد كند و مستعد و مهيّا شود كه نقايص و عيوب را از خودش پاك نمايد تا بدينوسيله خودش را از تعلّقات عالم طبيعت خلاص كرده و به آن مقصد نهايى كه عرض خواهم كرد نائل شود. زيرا كه عبدِ خدا بعد از استخلاص از اين تعلّقات مادى و دنيوى يك انسان صاحب فطرت متعالى و متعادل مى‏شود كه اين مقام شايسته‏ى مقام خلافت الهى است. وقتى كه اين حالت را پيدا كرد بلافاصله از خداوند بهشت و خلاص شدن از آتش جهنم را طلب نمى‏كند. بلكه فقط به سوى «محبّت الهى» جهت‏گيرى كرده و از يك مسأله‏ى بسيار شگرف كه همان وادى محبت است صحبت مى‏كند و آن اين است، وقتى كه جهنّم را براى خودش تصوّر مى‏كند، اين چنين مى‏گويد: خدايا! امكان جهنّمى شدن من هست؛ زيرا تومالك و من مملوك تو هستم ولى من در جهنّم نيز طالب محبّت تو مى‏باشم؛ زيرا من از تو غير از جمال و زيبايى جيز ديگرى درك نمى‏كنم. هر انسان صاحب فطرت در هر موجود كه جمال و زيبايى درك كند به آن موجود محبّت پيدا مى‏كند. حضرت على(ع) هم در اين دعا مى‏فرمايد: خدايا! نهايت محبّت من فقط به تو تعلّق دارد و من غير تو را نمى‏خواهم؛ وقتى كه مطلق محبّت انسان متعلق خداوند شود، مقام، مقام سلم و تسليم بدون قيد و شرط و بدون چون و چرا است، پس مرحله‏ى اول آن زمينه‏سازى و مرحله‏ى دوم جلب محبّت خداوند و مرحله‏ى سوم تسليم شدن در برابر خداوند متعال است. حتى به آن مرتبه از مقام تسليم كه مى‏رسد خودش را نيز فراموش مى‏كند و آن سه مرحله‏اى كه بنده عرض كردم به اين دعا جامعيّت خاصّى مى‏دهد و اين جامعيّت مضمون كه در اين دعا هست، شايد در هيچ دعايى بيان نشده باشد حضرت على(ع) ، ابتداء با اين جملات شروع مى‏كند.

«اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئلُكَ بِرَحْمَتِكَ»

 

برای مطالعه کامل مطالب به متن کتاب شرح دعاي كميل (مرحوم حضرت آیت الله صائنی ره) مراجعه شود.

جستجوی پیشرفته

اوقات شرعی



آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید این هفته
بازدید آخرین هفته
بازدید این ماه
بازدید ماه گذشته
کل بازدید
3375
1737
12918
9838
43709
46115
2772409

پیش بینی بازدید امروز
7152


IP شما:18.224.149.242