«اَللَّهُمَّ اغْفِرْلِىَ الذُّنُوب الَّتى تُغَيِّرُ الْنِّعِم»
گناهانى هستند كه نعمتها را تغيير مىدهند، نعمت امنيت، نعمت سلامت، نعمت علم و معرفت، نعمت عدل و انصاف را از انسان مىگيرند. مصداق بارز اين نعمتها، وجود پربركت ائمّه عليهم السّلام در جامعهى انسانى است. آيهاى در قرآن دربارهى ائمّه عليهم السلام است كه مىفرمايد «اَنَّا نَأتِى الأَرْضَ نَنْقُضُها مِنْ اَطْرافِهاسوره رعد، آيهى 41. » ما بر كرهى زمين مىآييم و ظريفترين و طريفترين مخلوق را از بين آنها مىبريم، و كمال و نعمت را از زمين مىگيريم و در زمين نقصان ايجاد مىكنيم. خداوند مىفرمايد: ما انسانهاى ممتاز را مىگيريم. خداوند على)ع( را مىبرد و معاويه را مىگذارد و به اين وسيله در زمين نقصان ايجاد مىكند.
«اَللَّهُمَّ اغْفِرْلِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تَحْبِسُ الدُّعاءَ»؛ خدايا، گناهانى را كه باعث حبس دعا مىشوند، بر من ببخشاى. انسان دعا مىكند و الفاظى را مىگويد، قلب نيز مىسوزد ولى دعا در زير سقف حبس مىشود، چرا؟ زيرا گناهانى انجام داده است كه مانع مىشوند و نمىگذارند كه ملائكه دعاى دعا كننده را به محضر حضرت حق برسانند، پس رابطه است بين گناهان انسان و حبس شدن دعاى انسان.
«اَللَّهُمَّ اغْفِرْلِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تُنْزِلُ الْبَلاءَ»؛ خدايا، گناهانى را كه بلا نازل مىكنند و باعث سقوط انسانيّت مىشوند، بر من ببخشاى، گناهانى هستند كه باعث بلاهاى ناگهانى مانند بلاى فقر، بلاى گرفتارىهاى روحى، بلاى جهل و لجاجت و بلاى فساد اخلاقى مىشوند.
«اَللَّهُمَّ اغْفِرْلِىَ كُلَّ ذَنْبٍ اَذْنَبْتُهُ وَ كُلَّ خَطيئَةٍ اَخْطَأْتُها»؛ خدايا، هر معصيتى كه انجام دادهام، آنها را بر من ببخشاى، زيرا تو خطاپوش و خطابخش هستى، پس هر خطايى كه از من صادر شده است، تو آنها را اصلاح كن؛ زيرا تو طهارت بخش هستى. خداوندا، مرا به فطرت خودم بازگردان تا اين زمينه باعث بشود كه من به سوى تو برگردم.