صائنی،صائینی

«اَللَّهُمَّ اغْفِرْلِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تَهْتِكُ الْعِصَمَ»،

على(ع) مصاديق آن‏ها را در اين دعا بيان مى‏كند و مى‏فرمايد: بعضى گناهان هستند كه پرده‏ى انسان را پاره مى‏كنند ولى نشان نمى‏دهد كه كدام گناه است كه پرده‏ى انسان را مى‏دَرَد و كدام گناه است كه پرده‏ى كرامت و پرده‏ى عفّت و يا پرده‏ى امانت را پاره مى‏كند. تقوى، فهم، عقل، علم و دانش پرده‏هاى كرامت انسانى هستند. بعضى از گناهان هستند كه اين پرده‏ها را از انسان مى‏گيرند، مثلاً انسان عالِم بود ولى اعمالى انجام مى‏دهد كه سخن گفتنش، راه رفتنش، نگاه، خنده و برخوردش طعم و مزه‏ى يك جاهل و احمق را نشان مى‏دهد. پس گناهانى هستند كه كرامت علم را از انسان مى‏گيرند و عصمت علم را پاره مى‏كنند، يا در انسان پرده‏ى امانت هست، انسان مرتكب گناهانى مى‏شود كه در نتيجه‏ى آن گناهان، حلال، حرام، مال مردم و مال خودش برايش بى‏تفاوت مى‏شود، مال ديگران را مانند شير مادر مى‏خورد، چرا؟ زيرا پرده‏ى امانت پاره شده است.

 

على(ع)كه به اين امر دانا است، مى‏گويد: بعضى از گناهان هستند كه پرده‏ى عصمت را پاره مى‏كند و بعضى از گناهان هستند كه بلاها را نازل مى‏كند. بعضى از گناهان هستند كه باعث مصيبت مى‏شوند ولى نامى از اين گناهان نمى‏برد، فقط مى‏گويد: خدايا، تو كمك كن كه من از آن حوادث بد كه رابطه‏ى بين آن حوادث بد و بين عمل بد من است در امان باشم، يعنى آن معصيت‏ها را ترك كنم و اين گناهان را انجام ندهم، يا اگر انجام داده باشم، موفق به توبه شوم. پس معلوم مى‏شود كه بين عمل و معصيت و بين اين بدبختى‏ها رابطه وجود دارد. كلّياتش همان‏هايى بود كه قبلاً توضيح دادم، امّا در اين جا يك مطلب مهم ديگرى هم جاى بحث است و آن اين است كه كدام گناهان است كه پرده‏ى عصمت را پاره مى‏كند و كدام گناهان است كه بلا نازل مى‏كند و كدام گناهان است كه انسان را غصّه‏دار مى‏كند و كدام گناهان است كه جامعه را بدبين مى‏كند؟ مى‏توان به كمك روايات ائمّه عليهم السّلام، اين‏ها را مشخص كرد ولى على(ع) در اين جا مشخص نكرده است و اين گونه بيان داشته است: «اَللَّهُمَّ اغْفِرْلِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تَهْتِكُ الْعِصَمَ»، خدايا، در من زمينه‏اى ايجاد كن، مرا شستشو بده و تطهير كن، مرا به فطرتم برگردان، زيرا بين من و عمل من و حوادث اين عالم رابطه است.

 خدايا، عمل مرا اصلاح كن تا حوادث رو به رو شونده با من براى من مفيد و نورانى باشند، حوادث براى من معصيت بار نباشند. خدايا، گناهانى را بر من ببخشاى كه آن گناهان عصمت را هتك و پاره مى‏كند. العِصَمْ، جمع عصمت است و عصمت به معنى پرده است و در اين جا منظور از عصمت و پرده يك سلسله كرامت‏هاى انسانى است. انسان به حسب فطرت داراى كرامت‏هاى اخلاقى است. كدام انسان است كه شما به او بگوييد تو عالم و دانشمند هستى او بدش بيايد؟ كدام انسان است كه به او بگوييد تو عفيف هستى و او بدش بيايد؟ همه‏ى اين‏ها عصمت و كرامت‏هاى انسانى هستند. بعضى از گناهان هستند كه امانت انسان را مى‏برند و انسان خائن مى‏شود. بعضى گناهان عفّت انسان را مى‏برند و انسان داراى شَرَه مى‏شود. گناهانى هست كه علم انسان را از بين مى‏برد و انسان، جاهل مى‏شود و گناهانى هست كه تقواى انسان را مى‏برد و انسان لااُبالى و ولگرد مى‏شود. انسان لااُبالى به كسى گفته مى‏شود كه به حال او فرق نمى‏كند كه عقل او را بپسندد و يا نپسندد، به حال او فرق نمى‏كند كه ابليس از او خوشش بيايد يا نبوّت از او خوشش بيايد، براى او فرق نمى‏كند كه خداوند او را تأييد كند يا شيطان! گاهى انسان به حالت لااُبالى‏گرى مى‏افتد و اين به خاطر معصيتى است كه انجام داده است.

 پس على(ع)مى‏گويد: خدايا، مرا عفو كن از آن گناهانى كه عصمت‏هاى مرا پاره مى‏كند و باعث مى‏شود كه من به يك انسان مهمل تبديل بشوم. از واقعيّت و از عصمت و از كرامت‏هاى انسانى به دور بيافتم و انسانى بى‏تفاوت و بى‏آبرو بشوم. از ارزش‏هاى انسانى دور بشوم و در نزد من ارزش‏هاى انسانى، بى‏ارزش شود. مثلاً خيلى ديده شده است كه شما مى‏گوييد: آقا شما فلان كار را انجام ندهيد زيرا براى تو بد و قبيح است، در جواب مى‏گويد: «اى بابا» حالا از آن بدترش را نيز مى‏كنم. اگر بپرسيد كه آيا تو روزه مى‏گيرى؟ كلمه‏اى را در جواب مى‏گويد كه با آن كلمه بيشتر تحريك بكند، مى‏گويد: آيا تو هم شيخ شده‏اى؟ يك كلمه‏ى تحريك‏آميز مى‏گويد تا طرف مقابل ارزش‏هاى انسانى را رها كند. يا مى‏گويد تو هم به مسجد مى‏روى؟ خوب، جوابش اين است كه آرى من به مسجد مى‏روم. ملاحظه مى‏كنيد كه عصمت آن قدر پاره مى‏شود كه مكان مقدّس در نظر آنان قبيح مى‏شود و هيكل مقدّس و كار مقدّس قبيح مى‏شود. قرآن مجيد خطاب به اين چنين بيچاره‏ها است كه مى‏فرمايد: «وَ يَحْسَبُونَ اَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً  سوره كهف، آيه‏ى 104» اين چنين افراد گمان مى‏كنند كه كار خوب انجام مى‏دهند؛ زيرا چشم عصمت، نابينا و پوشيده شده و چشم شَرَه باز شده است و در نتيجه از ديدگاه شيطان و فساد و شَرَه گمان مى‏كنند كه كار خوب انجام مى‏دهند. پس بايد ديدگاه عوض شود. على(ع)مى‏گويد: خدايا، اگر بخواهى كه در من زمينه ايجاد بشود تا من رحمت تو را تحويل بگيرم، اين سنخ گناهان مرا عفو كن، تا من از مقام و منزلت انسانيّت سقوط نكنم. انسانى است كه گمان مى‏كند سقوط از انسانيّت منزلت خوبى است. چنين فردى اهل منطق نيست، اصلاً منطق نمى‏فهمد و منطق سرش نمى‏شود. بايد او را رها كرد تا در سقوط بماند و بهمان رقم بميرد. وقتى يك نفر از انسانيّت سقوط كند و فعليّت حيوانى پيدا كند، به قول حكما صورت او، صورت حيوانى و فعليت او، فعليّت حيوانى است. قطعاً حقيقت انسانيّت را درك نخواهد كرد.

برای مطالعه کامل مطالب به متن کتاب شرح دعاي كميل (مرحوم حضرت آیت الله صائنی ره) مراجعه شود.

 

جستجوی پیشرفته

اوقات شرعی



آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید این هفته
بازدید آخرین هفته
بازدید این ماه
بازدید ماه گذشته
کل بازدید
377
1737
9920
9838
40711
46115
2769411

پیش بینی بازدید امروز
2232


IP شما:3.147.65.65