انسانهاى مكّار در مقابل حكومت خداوند متعال قادر به فرار نيستند
على(ع) دعا را اين چنين ادامه مىدهد و «عَظُمَ فِيما عِنْدَكَ رَغْبَتُهُ»؛ پروردگارا، نعمتهاى تو عظيم و بزرگ است و در محضر و خزينههاى تو نعمتهايى است كه رنگ و بوى مادّى ندارند. على به آن نعمتها رغبت شديد دارد و من از آن نعمتها مىخواهم و محتاج آنها مىباشم.
«اَللَّهُمَّ عَظُمَ سُلْطانُكَ وَ عَلا مَكانُكَ»
در اين جا جذبهى حق على(ع) را مىگيرد، فلذا بيان را عوض مىكند و مىگويد: خدايا، تسلّط تو بسيار بزرگ و بس عظيم است و تو بر عالم هستى احاطه دارى. اى خداى بزرگ، تو به من اندكى اجازه دادهاى كه ابراز بندگى و عبوديت كنم، مكان در اين جا به معنى منزلت و مقام و موقعيّت است. مىگويد: خدايا، موقعيّت تو خيلى بزرگ و بلند مرتبه است و عقل و فكر ما و معرفت ما به آن جا نمىرسد.
«وَ خَفِىَ مَكْرُكَ، وَ ظَهَرَ اَمْرُكَ، وَ غَلَبَ قَهْرُكَ، وَ جَرَتْ قُدْ رَتُكَ»
مكر، يعنى چاره سازى مرموز كه از راههاى ناشناخته باشد و هيچ كس آن راهها را نداند. على(ع) مىگويد: خدايا، مكر تو پنهان و مخفى است به طورى كه مكّارترين انسانها به مكر و نحوهى امتحان كردن تو پى نمىبرند. كسانى كه با تو و با راه تو مخالفت مىكنند و به مكر و حيله دست مىزنند، تو نيز در مقابل آنها مكر مىكنى و تو بهترين مكر كنندگان هستى و از همهى انسانها بيشتر به راههاى مرموز آشنا هستى؛ زيرا سلطنت و ربوبيّت تو بس بزرگ و عظيم است ولى انسانها كه مخلوق تو و در نهايت ضعف هستند، به دور از واقعيّات مىباشند. انسانها به خاطر اين كه به زندگى مجازى و زودگذر خود برسند، چه نيرنگها و چه حيلهها كه نمىكنند، يك ظاهر دارند و هزار باطن و هزار رنگ؟ پس انسان يك موجود چند چهره و حيله گر و مكّار و ظاهرساز است و هميشه ظاهر خوب و باطن بد و مرموز دارد. على(ع) مىگويد: انسانها اين گونهاند ولى سلطنت تو بىنهايت قوى و محكم است. حال آيا اين انسانهاى مكار قادرند كه در برابر برنامههاى مرموز تو حيله و مكر كنند؟ نه، هرگز قادر نيستند، انسانهاى مخالف تو سعى مىكنند كه حق را بپوشانند ولى همين سعى خودشان باعث نابودى و سقوط خودشان مىشود. اين واقعيّت در قرآن كريم اين چنين آمده است: «وَ مَكَروُا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرينَ» سورهى آل عمران، آيهى 54. ، اين انسانها در مقابل علم نافذ و سلطنت و حكمت بىپايان تو قادر بر به هم زدن برنامههاى به حق تو نيستند، و فقط كارى كه مىكنند به وسيلهى مكر خودشان، خودشان را ساقط مىكنند. آيا اين انسان ضعيف كه مكر مىكند و خودش در مكر خودش گرفتار مىشود، مىتواند به تو نيرنگ بزند؟ آيا اين انسان مىتواند در مقابل تو دوام بياورد؟ هرگز نمىتواند، زيرا تو خداى غيرمتناهى هستى و سلطنت و نفوذ تو عظيم و مكر تو هم قوى و استوار است؛ زيرا به تمام زواياى اين عالم و به تمام زواياى روحى انسانها و نيّتهاى آنها راه دارى كه انسانها به آن راه ندارند. انسان هر اندازه، ظاهر ساز و رنگ ساز و حقّه باز باشد، به همان اندازه در مقابل مكر خداوند ضعيف و عاجز و زبون خواهد بود؛ زيرا خداوند راه و چارههاى مرموز را مىشناسد ولى انسان بدبخت مكّار نمىشناسد و از آشنايى به قوانين مرموز خلقت عاجز است. على(ع) مىگويد: خدايا، تو در مقابل مكر انسان، مكر خود را راه مىاندازى. اگر يك انسان با دين و مذهب و با حقيقت و علماى حقّه مكر بكند، خداوند هم با مرموزترين راه او را از بين مىبرد و اين قانون حاكم بر اين عالم است كه مكر الهى انسانهاى مكّار را نابود مىكند«وَ لايُمْكِنُ الْفِرارُ مِنْ حُكُومَتِكَ». خدايا، انسانهاى مكّار در مقابل حكومت تو قادر به فرار نيستند، زيرا غلبه و قهر و نفوذ تو بر همهى ملك تو من جمله انسانهاى مكّار احاطه دارد.