نقش اراده خداوند در افعال انسان چگونه است ؟
در این مبحث این سئوال مطرح است که آیا اعمالی که افراد انجام میدهد نیز مخلوق خداوند است یا خداوند هیچ دخالتی در صدور افعال از انسانها ندارد، بهطور مثال کسی که نماز میخواند یاغذا میخورد، آیا خداوند در نماز خواندن و غذا خوردن او دخیل میباشد یا خیر؟ اگر قبول کنیم که افعال انسان مخلوق خداوند است مسئله جبر پیش میآید و اگر بگوییم علت افعال، خود انسان است آنگاه خداوند متعال را در بخشی از این عالم بیتاثیر قلمداد کردهایم که اینرا هم نمیتوان قبول کرد. امام صادق (علیه السلام) با بیانی لطیف پاسخ مسئله را میگویند که به نظر من اگر امام آنرا بیان نمیکردند ما هرگز قادر به یافتن این تعبیر نبودیم. حضرت میفرماید: افعال انسانها نیز مخلوق خداوند هستند اما مخلوق به نحو تقدیر نه به نحو تکوین و خداوند خالق همه چیز است و ما نه به جبر قائل هستیم و نه به تفویض بلکه امر بین امرین است.
تکوین یعنی پروردگار به یک موجود از عدم وجود دهد و در عالم کون به یک ماهیت، لباس وجود بپوشاند مثل زمین که وجود نداشت و خداوند ایجاد کرد. اما درباره افعال اینطور نیست که خداوند بر زبان ما بدون تاثیر خودمان کلام ایجاد کند که اگر چنین بود جبر محسوب میشد، بلکه بهصورت تقدیر است، یعنی خداوند متعال در این عالم قالبهایی ایجاد کرده که نتیجه آن برخی از اعمال انسانها است و تاثیر خداوند در افعال انسانها از این طریق میباشد.مثلا اگر انسانی مذکر باشد و دارای عقل قوی، گفتار او منطقی خواهد بود و اگر انسانی مؤنث باشد و گرفتار عواطف، گفتار او عاطفی خواهد بود؛ در اینجا اگرچه ایجاد کننده کلام، این آقا و خانم بودهاند اما تقدیر و قالببندی آنرا خداوند صورت داده است چون ریشه وجود در دست اوست. پس افعال انسان از آن جهت که از انسان صادر میشود به خود او مربوط است امااز این جهت که انسان از طرف خداوند دارای اندازه وجودی خاصی است که آن اندازه و تقدیر باعث صدور این افعال میشود، مربوط به خداوند میباشد. نتیجه این بحث چنین است که موضوع نه جبر خالص است و نه تفویض خالص، یعنی نه اینگونه است که فعل از ناحیه انسان باشد و خداوند در آن مداخله نداشته باشد و نه اینکه فعل، مخلوق خدا باشد و انسان در آن تاثیری نداشته باشد؛ بلکه امربین امرین است یعنی اعمال افراد ازآن جهت که از وی صادر میشود مربوط به خود اوست وازآن جهت که این فرد دارای فلان خصوصیت است که خداوند به او عطا فرموده، مربوط به خداوند است و مؤاخذه انسان در رابطه با آن قسمت است که مربوط به انسان میشود چراکه طبق حدیث شریف، خداوند هرکس را به اندازه استعداد او مکلف میکند.