«اَللَّهُمَّ مُولاىَ كَمْ مِنْ قَبِيحٍ سَتَرْتَهُ»  

قسمت اول

 اين بهترين حالت بنده است كه دائماً متوجه پروردگار باشد و اگر دائماً امكان‏پذير نشد حداقل به قدر معرفت و مرتبه‏ى عبوديّت خودش كه در هر انسان به مقدار معيّن موجود است متوجه خداوند تبارك و تعالى باشد. بعضى از بندگان خداوند هستند كه دائماً مستغرق درك «عبوديّت» و «ربوبيّت» خداوند هستند و اين حالت در چنين بندگان يا دائمى و يا اكثرى است ولى اين حالت براى افراد معمولى نمى‏تواند دائمى بوده باشد. ولى اگر همين حالت بندگى و انكسار گاه گاهى هم در باطن انسان به صورت جرقّه پيدا بشود و او متوجّه نياز درونى و حالت شكستگى و فقر و عبوديّت خودش باشد، خود اين حالت براى انسان‏هاى معمولى تكيه گاه و پناهگاه خوبى است و مبدأ نيايش و توجه و بندگى نسبت به خداوند متعال است. توجّه به عبوديّت سرمايه‏ى بسيار نيكو و مهمّى است؛ زيرا براى تربيت و رسيدن به مراتب مقام ولايت و محبتى كه اين جملات مقدمه‏ى آن است بسيار مؤثّر است. البتّه اين حالت در افرادى مانند مولا حضرت على(ع)دائمى و يا اكثرى بود كه حضرت على(ع) آن حالت را توضيح مى‏دهد و مى‏گويد: «اَللَّهُمَّ مُولاىَ»؛ اولاً در بيان تكرار است، حضرت على(ع)به اَللَّهُمَّ قناعت نمى‏كند و به دنبال آن كلمه‏ى «مُولاىَ» را مى‏آورد، كلمه‏ى اَللَّهُمَّ به جاى يا «اَللَّه» است يعنى اى خدا و اى اَللَّه، مى‏دانيد كه بنده‏ى افتاده و دل شكسته از تكرار لفظ «اَللَّه»جدّاً لذّت مى‏برد. مولوى سخن جالبى دارد كه در همين زمينه گفته است:

 چون ميسّر نيست ما را كام او

عشق بازى مى‏كنم با نام او

 اگر انسان به مطلوب و به محبوب برسد، آن بسيار مطلوب است و اگر نتواند تقرّب حاصل نمايد ذكر اسم مقدّس آن مطلوب حقيقى هم مطلوب است

جستجوی پیشرفته

اوقات شرعی



آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید این هفته
بازدید آخرین هفته
بازدید این ماه
بازدید ماه گذشته
کل بازدید
737
403
6201
13314
27154
46115
2755854

پیش بینی بازدید امروز
1920


IP شما:18.119.126.80