saeni

و بِجَبَروتِكَ الَّتى غَلَبْتَ بِها كُلَّ شَىْ‏ءٍ

 خدايا، من از تو سؤال مى‏كنم و واسطه قرار مى‏دهم به محضر تو جبروت ترا. جبروت بر وزن فَعَلُوت است جبروت مشتق از «تَجَبُّر» بوده و صيغه‏ ى مبالغه است.

 تَجَبُّر، به معنى اظهار عظمت و بزرگى و اظهار علّو و برترى است، و جبروت منطبق با اسم شريف «كبريا» است كه از اسماى حسناى الهى است و در حديث قدسى آمده است كه خداوند مى‏فرمايد: «اَلْكِبرياءُ رِدائى» كبريا از مختصات من است؛

زيرا تنها من هستم كه اظهار كبريائى مى‏كنم پس كبريائى يعنى اظهار علّو و برترى و خودنمايى، مختص من است اَلْكِبْرياءُ رِدائِى يعنى اين كه تنها من هستم كه بايد اظهار استقلال كنم، منم كه موجود قائم بالذّات و موجود غنى بالذّات و مستقل هستم، بقيّه‏ى موجودات گدايان و محتاجان باب رحمت من هستند. من صاحب سايه هستم و كلّ جهان سايه‏ى من است. مرحوم  حكيم هيدجى خوب گفته است: «سايه سى دير مايه‏لرين مايه سى» سايه‏ى من است كه به شما موجودات مايه داده است. پس خداوند داراى جبروت است و جبروت از اسماى خداوند نيست، بلكه همان طورى كه گفتم جبروت به جاى اسم «كبرياء» است. در تتمه‏ى همان حديث قدسى آمده است كه هر كس در كبريائى من با من نزاع كند، من او را تحقير مى‏كنم؛ تحقيرى كه خودش از خودش شرمنده شود و با او همان رفتارى مى‏كنم كه با فرعون كردم. فرعون چه گفت؟ گفت: «اَنَا رَبُّكُمُ الاَعْلى». فرعون با اين گفته‏اش اظهار كبريائى كرد و گفت: «اَنَا» و اين «اَنَا» را در مقابل خداوند متعال گفت. موسى چه گفت؟ گفت: گوينده‏ى «اَنَا» در اين عالم فقط خداوند متعال است و فرعون نيز گفت: من نيز داراى اَنَاهستم و خداوند متعال نيز طبق مشيّت خودش از راه«قدر» و اندازه‏گيرى عالم طبيعت يك مسيرى براى فرعون ايجاد كرد كه اولش براى فرعون خوشايند بود؛ زيرا آن مسير توأم با عزّت و سلطنت و لشكر و نفوذ اجتماعى بود ولى عاقبت به جايى منتهى شد كه فرعون به هنگام غرق شدن گفت: «آمَنْتُ بِرَبّ هارونَ و مُوسى» كه ملائكه بر دهان فرعون زدند و گفتند: «اَلآنَ و قَدْ عَصَيْتَ مِن قَبْلِكَ». اين نتيجه‏ى نزاع با «كبريائىِ» خداوند است كه بر سر فرعون آمد... «وَ بِجَبَرُوتِكَ الَّتى غَلَبْتَ بِها كُلَّ شَىْ‏ءٍ» پروردگارا، من از تو سؤال مى‏كنم به وسيله‏ى جبروت تو، من كبريائى و جبروت ترا بين تو و خودم واسطه و شفيع قرار مى‏دهم؛ زيرا تو به وسيله‏ى جبروتت بر تمامى اشياء غالب شده‏اى، چرا؟ زيرا لازمه‏ى جبروت استغناى پروردگار است و خداوند غنى بالذّات است، و بقيّه‏ى موجودات قائم بالغير هستند. لازمه‏ى جبروت خداوند عبارت از ربوبيّت خداوند است؛ زيرا تمامى موجودات در تحت تربيت خداوند هستند. خداوند به واسطه‏ى جبروت بر تمامى اشياء غالب است. حضرت على(ع) مى‏گويد: اى خداوند غالب، و اى پروردگار قاهر، من مغلوب تو هستم. از تو مسألت مى‏كنم كه حاجات و خواسته‏هاى مرا برآورده كنى.

برای مطالعه کامل مطالب به متن کتاب شرح دعاي كميل (مرحوم حضرت آیت الله صائنی ره) مراجعه شود.

جستجوی پیشرفته

اوقات شرعی



آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید این هفته
بازدید آخرین هفته
بازدید این ماه
بازدید ماه گذشته
کل بازدید
44
3101
7850
9838
38641
46115
2767341


IP شما:18.222.184.162